Et multi-stakeholder samarbejde kan ændre normen i en sektor.
Som virksomhed eller aktør er du ofte tvunget til at løbe en uforholdsmæssig stor risiko, hvis du selv vil forsøge at ændre normen. I et multi-stakeholder samarbejde bringer man derfor både det offentlige, private aktører, akademia og civilsamfundet sammen i præ-kompetitivt samarbejde, dvs. hvor alle parter samarbejder om at hæve laveste fællesnævner og forbedre forretningspraksisserne gennem en fælles indsats.

Sociability har med et visionsbaseret udgangspunkt været med til at etablere multi-stakeholder samarbejder over hele verden. Når vi mobiliserer de centrale aktører, fx en brancheorganisation og deres medlemmer, laver vi en klar køreplan for udviklingsprogrammet, der mobiliserer alle sektorens aktører.
Her er to eksempler på multi-stakeholder samarbejder, som Sociability har faciliteret:
JuiceCSR-platform
En af de sektorer, som Sociabillity har mobiliseret er juice-sektoren i Europa, som har værdikæder, der rækker ud til bl.a. Brasilien. Sociability tog sammen med AIJN initiativ til JuiceCSR-platform, som vi fik støtte til af EU.
Sammen etablerede vi et konsortium med AIJN, IDH, Acti, UTZ og Sociability. Platformen bærer nu sig selv og følger dette roadmap:
Kokos
Tilsvarende arbejder vi med kokos-sektoren og shea nut-sektoren for at gøre sektoren grundlæggende mere bæredygtig både socialt, økonomisk og miljømæssigt.